Een goede briefing is belangrijk voor elk project, groot of klein. Hiermee geef je de kaders aan en geef je ons, als bureau, de juiste input om je met een impactvolle idee/of concept te kunnen verrassen.
Hieronder vind je een aantal onderdelen waaraan een goede briefing aan zou moeten voldoen. Loop onderstaande onderdelen van de briefing af en geef aan wanneer informatie wel of niet beschikbaar is. De praktijk is echter anders dan de ideale situatie. Pas de briefing aan zoals jij dat wilt.
Een korte omschrijving van de aanleiding om een project te briefen. Waarom communiceer je? Waarom kies je voor bepaalde middeleninzet?
Hoe past dit project in de strategie
Geef hierbij aan in welke fase van de klantreis een project valt. Motiveer waarom dat zo is.
Wat is het doel van het project? Denk hierbij aan je KPI’s. Een goede briefing relateert een project altijd aan het ‘hogere’ doel. Benoem de KPI’s zowel kwalitatief als kwantitatief.
Met welke doelgroep wil je communiceren? Verwijs naar een uitgewerkt klantprofiel. Benoem de demografische variabelen van je doelgroep. Zie ook klantinzichten.
Beschrijf de doelgroep niet alleen op basis van demografische kenmerken maar ook op basis van gedragskenmerken. Wat typeert deze doelgroep? Wat zijn hun motivaties? En welk mediaconsumptiegedrag heeft de doelgroep doorgaans?
Beschrijf in maximaal 2 regels wat de kernboodschap van de communicatie moet zijn.
Geef vervolgens aan waarom de doelgroep deze belofte moet geloven. Bijvoorbeeld een onderzoek dat je in de bijlage meestuurt met de briefing. Denk hierbij aan de pains en gains van een klantprofiel.
Wat zijn conversie argumenten of (emotionele) redenen om te reageren op content?
Vaak heb je al een bewuste keuze gemaakt. Bijvoorbeeld op basis van tijd of budget. Geef in enkele bullets aan welke alternatieve denkrichtingen al zijn gemaakt en waarom je kiest voor een bepaalde opdracht. Benoem welk probleem moet worden opgelost.
Meestal staat onder dit kopje “huisstijl ja/nee”. Mag een creatieve contentmaker hiervan afwijken? Mag het vrij en los zijn of is het strikt en zakelijk.
Hier staat wat de contentmaker moet aanleveren. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Bijvoorbeeld;
Zijn er juridische zaken waarmee rekening moet worden gehouden? Denk aan actievoorwaarden, beeld/audio rechten, etc.
Welke zoekwoorden dienen te worden opgenomen in een tekst? Tip: doe dit vooraf en niet tijdens het schrijven van je briefing.
Via welke kanalen wordt de content onder de aandacht gebracht? Soms is dat een website, soms zijn er derden betrokken. (Denk daarom ook goed aan de specificaties van de formats).
Handig om zowel het budget als een planning in de briefing op te nemen.
Beschrijf het goedkeuringsproces. Kortom, wie zijn er allemaal betrokken bij het maak/goedkeuringsproces. Erg handig voor een definitieve planning.
Het kan zijn dat je content bepaalde specificaties heeft.
Denk bijvoorbeeld aan:
Naam, telefoonnummer en e-mailadres van alle betrokkenen bij het proces.
Niet iedereen heeft altijd alle informatie ter beschikking. Wees dus gerust wanneer jouw briefing niet voldoet aan het ideale plaatje. Dat doet het bijna nooit. Wél is het goed om te weten welke informatie er allemaal beschikbaar zou moeten zijn. Het liefst voordat je begint
Neem gerust contact op.
Meer weten over wat we doen en hoe we samenwerken met onze klanten? Neem dan contact met ons op.
Wij houden je graag op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen CXN. Schrijf je hieronder in!
Algemene voorwaarden